maandag 21 januari 2013

21 IJzeren Man

Na de hevige sneeuwval van gisteren ga ik in de buurt wat rondneuzen. Ik start bij de IJzeren Man. Daar zie ik een uitgestrekte witte vlakte. Ik kan drie schaatsers onderscheiden. Ik probeer ergens op het ijs te stappen en poolshoogte te nemen. Als ik verneem dat er overal sneeuw ligt op de plas, keer ik terug naar de auto.
Op de parkeerplaats zie ik mensen van de ijsvereniging Vught het clubgebouw inlopen. Ik vraag of zij soms een baan gaan vegen. Dat is inderdaad het geval. Tevens vertelt men dat gisteren op de hele plas is geschaatst.
Ik herzie mijn plannen.


Ik keer terug naar de opstapplaats. Op een bankje bind ik de schaatsen onder en ik ga op verkenning. Ik maak een rondje om het hele meer. Het moet ongeveer 4 km. zijn om helemaal rond te schaatsen. Soms is het ploegen door de sneeuw, soms ligt de sneeuw op een hoop en is deze te omzeilen. In de loop van de middag komt de eerste machine het ijs op. Men begint voorzichtig met het vegen van een baan. Ik doe zelf hartstochtelijk mee in het sneeuwvrij maken van een recht stuk, dat woensdagmiddag gebruikt gaat worden.

De dikte van het ijs wordt gemeten: 7-8 cm. dik.
Hopelijk kunnen zij morgen meters maken in het sneeuwvrij maken van een ronde baan, het ijs is prachtig zwart en dik genoeg.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten